Poznań ocenia oferty na budowę nowego Mostu Chrobrego. Inwestycja, obejmującą budowę 3 nowych przepraw, zajmie około trzech lat, w czasie których na tej osi ze wschodu na zachód nie pojedzie żaden tramwaj. Co zmieni się dzięki tej inwestycji oraz jak będzie wyglądać komunikacja zastępcza na czas jej trwania?
Poznań szykuje się do budowy nowego Mostu, a właściwie Mostów Chrobrego. W miejsce dwóch obecnych przepraw mają powstać trzy - dwie dla ruchu samochodowego oraz trzecia, środkowa, dla tramwajów. Inwestycja ma głównie charakter odtworzeniowy - nie zmieni się więc układ pasów ruchu samochodowego, który niestety wciąż będzie miał formę dwóch pasów w każdym kierunku.
Integracja autobusowo-tramwajowa i brakujące drogi rowerowe
Inwestycja przyniesie też jednak pozytywne aspekty, a więc, w końcu!, uda się wykonać brakujące na tym odcinku drogi rowerowe oraz szerokie, normatywne chodniki dla pieszych. Ponadto założono też integrację komunikacji autobusowej i tramwajowej na wspólnym przystanku tram-autobus przy Katedrze. Wyjazd i wjazd autobusów komunikacji miejskiej na torowisko tramwajowe będzie odbywał się od strony zachodniej w obrębie skrzyżowania Wyszyńskiego/Wieżowa/Panny Marii a od strony wschodniej, w wyznaczonych miejscach przed przystankami autobusowo-tramwajowymi.
Co bardzo istotne, piesi w końcu dotrą do tych przystanków jak ludzie, nad ziemią a nie pod jej powierzchnią. Inwestycja zawiera w sobie bowiem wykonanie przejść naziemnych przez całą ulicę Wyszyńskiego oraz likwidację zejść z przystanków tramwajowych do obecnego przejścia podziemnego. Wspomniane przejście ma pozostać i nadal umożliwiać przedostanie się pod ruchliwą arterią.
Niestety oba wspólne perony przystankowe zaprojektowano na długość… 50 metrów. Oczywiście na dzisiejsze standardy poznańskiej komunikacji jest to wystarczające (zmieszczą się tutaj jednocześnie najdłuższe tramwaje oraz autobusy MPK Poznań), natomiast nie zastosowano tutaj przyszłościowej możliwości zakupu przez miasto tramwajów dłuższych niż wozy 32-metrowe. Przypomnijmy, że przy każdej realizowanej ostatnio inwestycji Poznań dokłada starań, aby perony tramwajowe uwzględniały tramwaje 45-metrowe - wspólny przystanek powinien mieć więc długość około 65 metrów.
3 lata bez tramwajów
Zaplanowano, że najpierw wyłączona z ruchu i rozebrana zostanie nitka północna mostu, która jest w gorszym stanie niż południowa. Do czasu wybudowania nowej ruch w obu kierunkach zostanie poprowadzony południową częścią. W drugim etapie sytuacja się odwróci. Ruch będzie odbywał się przebudowaną nitką północną i wykonawca zajmie się wtedy częścią południową. Równolegle będą prowadzone pozostałe prace zaplanowane w ramach tej inwestycji.
Z racji obecnej konstrukcji przepraw - dwa mosty, z których każdy zawiera dwa pasy ruchu samochodowego oraz jeden tor tramwajowy, nie jest możliwe zachowanie w czasie remontu ruchu tramwajowego, który na tym ciągu zostanie zawieszony na 3-letni okres trwania budowy nowych przepraw.
Tramwajem do Małych Garbar i Ronda Śródka, dalej autobusem
ZTM Poznań zakłada wstępnie, że dzięki tramwajom dwukierunkowym uda się utrzymać ich ruch do i z przystanku Małe Garbary (od strony centrum miasta), natomiast szczegóły tego rozwiązania zostaną przedstawione bliżej daty zamknięcia obecnych przepraw i ruchu tramwajowego w tym miejscu. Tramwaje nie będą za to kursowały na wschodnim odcinku inwestycji, od Warty do Rondo Śródka.
– Braliśmy taką opcję pod uwagę, jednak nie będzie takiej możliwości z uwagi na to, że zakres przestrzenny przebudowy Mostu Chrobrego zaczyna się – patrząc od strony ronda Śródka – już w miejscu zjazdu z Mostu Mieszka I, co z oczywistych względów wyłącza możliwość dojazdu tramwajem do przystanku Katedra – mówi Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy ZTM Poznań.
Trzebiatowski w rozmowie z nami zapewnia także, że organizator komunikacji w stolicy Wielkopolski analizuje kilka wariantów układu linii tramwajowych na czas remontu i przebudowy Mostów Chrobrego – Jednak dziś jest zbyt wcześnie, aby mówić o szczegółach. W pierwszej kolejności czekają nas jeszcze zmiany związane z remontami tras tramwajowych, planowanymi odpowiednio na czerwiec, lipiec i sierpień. Musimy również brać pod uwagę to, jaką organizację ruchu w poszczególnych etapach prac zaproponuje wykonawca trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka (
postępowanie o udzielenie zamówienia jest w toku) – przypomina przedstawiciel ZTM Poznań.
O budowie, a właściwie dokończeniu budowy nowej trasy w ścisłym centrum Poznania
piszemy chociażby tutaj.
Pewnym jest, że z powodu braku przejazdu tramwajów na osi wschód-zachód między Rondem Śródka a Małymi Garbabrami ZTM uruchomi autobus zastępczy za tramwaj, natomiast w tym momencie jest zbyt wcześnie, aby mówić o szczegółach tego rozwiązania.
Dużo chętnych i duże rezerwy finansowe
Zadanie związane z budową nowych Mostów Chrobrego jest aktualnie na etapie oceny złożonych w przetargu ofert, które poznaliśmy nieco ponad miesiąc temu. Zainteresowanie realizacją tej inwestycji jest spore - swoje oferty złożyło aż 11 potencjalnych wykonawców, z czego oferty 10 z nich mieszczą się w budżecie Poznania, określonym na 160,562 mln złotych brutto.
Najtańszą ofertę złożyła firma Primost Południe, wyceniając budowę nowych przepraw na nieco ponad 113 mln złotych brutto, natomiast najdroższą ofertę, przekraczającą budżet miasta, złożyło konsorcjum ZRK DOM (spółka zależna PKP PLK) oraz PBK Mostkol z ofertą na poziomie 169,518 mln złotych brutto.